High Line

La High Line (també coneguda com a High Line Park) és un parc urbà lineal elevat de 2,33 km de longitud. Va ser creat en un antic ferrocarril central de Nova York en el costat oest de Manhattan a la ciutat de Nova York. Dirigit per l'empresa d'arquitectura del paisatge James Corner Field Operations, el ferrocarril abandonat ha estat redissenyat com un "sistema viu" que es basa en múltiples disciplines, incloent l'arquitectura del paisatge, el disseny urbà i l'ecologia. Des de l'obertura del 2009, High Line s'ha convertit en una icona de l'arquitectura del paisatge contemporani.

El parc està construït a la secció del viaducte del sud de la línia de ferrocarril de Nova York anomenada West Side Line. Procedent del Lower West Side de Manhattan, el parc discorre des del carrer Gansevoort, a tres illes del Carrer 14, en el districte de Meatpacking, a través del Chelsea, fins a la vora nord del West Side Yard a la 34th Street, a prop del Centre Javits. Antigament, West ...Llegeix més

La High Line (també coneguda com a High Line Park) és un parc urbà lineal elevat de 2,33 km de longitud. Va ser creat en un antic ferrocarril central de Nova York en el costat oest de Manhattan a la ciutat de Nova York. Dirigit per l'empresa d'arquitectura del paisatge James Corner Field Operations, el ferrocarril abandonat ha estat redissenyat com un "sistema viu" que es basa en múltiples disciplines, incloent l'arquitectura del paisatge, el disseny urbà i l'ecologia. Des de l'obertura del 2009, High Line s'ha convertit en una icona de l'arquitectura del paisatge contemporani.

El parc està construït a la secció del viaducte del sud de la línia de ferrocarril de Nova York anomenada West Side Line. Procedent del Lower West Side de Manhattan, el parc discorre des del carrer Gansevoort, a tres illes del Carrer 14, en el districte de Meatpacking, a través del Chelsea, fins a la vora nord del West Side Yard a la 34th Street, a prop del Centre Javits. Antigament, West Side Line continuava cap al sud com una terminal de ferrocarril a Spring Street, just al nord de Canal Street. No obstant això, la major part de la secció meridional va ser demolida el 1960, amb una altra petita porció que es va demolir el 1991.

The High Line es va inspirar en "Coulée verte" (camí arbrat o via verda) de 3 milles de 4.8 km, un projecte similar a París acabat el 1993, i també posseïa un viaducte.

La reconversió del ferrocarril en un parc urbà va començar el 2006 amb la l'obertura de la primera fase el 2009 i la segona fase d'obertura el 2011. La tercera i última fase es va obrir oficialment al públic el 21 de setembre de 2014. Un tram curt sobre l'avinguda desena i el carrer 30 s'obrirà per al 2018 una vegada que s'hagi completat la primera fase del projecte de reurbanització de Hudson Yards.

El seu èxit ha inspirat ciutats de tot el món per re-imaginar infraestructures obsoletes com a espai públic. A més, el projecte ha impulsat el desenvolupament immobiliari a les rodalies que hi ha al llarg de la via, i l'augment dels valors i preus immobiliaris al llarg de la ruta, fruit d'un "efecte halo". A partir de setembre de 2014, el parc rep prop de 5 milions de visitants anuals.

El 1847, la ciutat de Nova York va autoritzar rutes de ferrocarril instal·lat en carrers a la part oest de Manhattan per transportar mercaderies [45]. Per seguretat, els ferrocarrils van contractar genets anomenats "West Side Cowboys" per córrer per davant dels trens fent fent onejar banderes d'advertiment.[1][2] Tanmateix, es van produir tants accidents entre els trens de mercaderies i altres trànsits que la Desena Avinguda es coneixia com a "Avinguda de la Mort" (Anglès: rimen les paraules Tenth Avenue i Death Avenue).[1][3]

Després d'anys de debat públic sobre el perill, el 1929, la ciutat, l'estat de Nova York i el Ferrocarril Central de Nova York van acordar el projecte West Side Improvement Project,[4]un gran projecte concebut per Robert Moses que també incloïa la construcció de la carretera elevada West Side.[5] El projecte de 21 km va eliminar 105 passos de ferrocarril a nivell del carrer i va agregar 13 hectàrees al parc de Riverside. Va costar més de 150 milions de dòlars EUA (aproximadament 2.137.791.000 dòlars EUA actuals).[6][7]

El viaducte High Line, aleshores un tram de la Línia West Side del Ferrocarril Central de Nova York, va obrir als trens el 1934. Va sortir del carrer 34 a la Terminal del Parc de St. John a Spring Street i va ser dissenyat per passar pel centre dels blocs en lloc de passar per l'avinguda.[8] Es va connectar directament a fàbriques i magatzems, permetent als trens carregar i descarregar la seva càrrega dins dels edificis. La llet, la carn, productes agraris i els productes elaborats i transformats es podrien transportar i descarregar sense alterar el trànsit als carrers.[2] Això també va facilitar la càrrega per a l'edifici Bell Laboratories (que ha allotjat la comunitat d'artistes de Westbeth des de 1970),[9] així com per a l'antiga fàbrica de Nabisco a l'edifici del Mercat de Chelsea, que era efectuada des de llocs protegits dins de les estructures.[3][10]

↑ 1,0 1,1 GRAY, CHRISTOPHER. «When a Monster Plied the West Side» (en anglès). New York Times, 22-12-2011. [Consulta: 5 febrer 2018]. ↑ 2,0 2,1 «History. A revitalized piece of New York City’s past» (en anglès). High Line Friends, 22-09-2014. Arxivat de l'original el 2014-09-22. [Consulta: 5 febrer 2018]. ↑ 3,0 3,1 Amateau, Albert. «Newspaper was there at High Line’s birth and now its rebirth» (en anglès). Community Media LLC, 30-04-2008. Arxivat de l'original el 2016-06-11. [Consulta: 5 febrer 2018]. Bighorse, Andre. «The Highline: past and present» (en anglès). GeoWeb: Virtual Worlds as Public Infrastructure, 13-05-2010. Arxivat de l'original el 2014-10-23. [Consulta: 6 febrer 2018]. «“HIGH LINE”‘S LAST FRONTIER» (en anglès). Equip d'historiadors "Forgotten New York", 12-09-2021. [Consulta: 6 febrer 2018]. «A revitalized piece of New York City’s past» (en anglès). High Line Friends, 22-09-2014. [Consulta: 6 febrer 2018]. Amateau, Albert. «Celebrating 75 years:Newspaper was there at High Line’s birth and now its rebirth» (en anglès). The Villager, 30-04-2008. Arxivat de l'original el 2016-06-11. [Consulta: 6 febrer 2018]. Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; no s'ha proporcionat text per les refs nomenades :4 «BELL TELEPHONE LABORATORIES COMPLEX» (en anglès). Landmarks Preservation Commission .Research Department, 25-10-2011. Arxivat de l'original el 2016-03-04. [Consulta: 6 febrer 2018]. «Chelsea Market. History.» (en anglès). Chelsea Market, 10-10-2008. Arxivat de l'original el 2010-07-09. [Consulta: 6 febrer 2018].
Fotografies de:
Dansnguyen - CC0
Statistics: Position
6207
Statistics: Rank
12252

Afegeix un nou comentari

CAPTCHA
Seguretat
247893561Feu clic/toqueu aquesta seqüència: 2114
Aquesta pregunta es fa per comprovar si vostè és o no una persona real i impedir l'enviament automatitzat de missatges brossa.

Google street view

On puc dormir a prop de High Line ?

Booking.com
526.973 visites en total, 9.232 Llocs d'interès, 405 Destinacions, 762 visites avui.