Parlament Europeu

El Parlament Europeu (Europarlament, Eurocambra o PE) és la institució parlamentària de la Unió Europea (UE), elegida per sufragi directe. Exerceix la funció legislativa de la UE juntament amb el Consell de la Unió Europea (Consell) i la Comissió Europea (CE). És considerat una de les assemblees legislatives més poderoses del món. Es compon de 705 eurodiputats, que representen el segon electorat democràtic més gran del món (després del que representa el Parlament de l'Índia), així com l'electorat democràtic transnacional més gran (400 milions de votants el 2019).

El 1979 fou elegit per sufragi universal per primera vegada i des d'aleshores s'han anat celebrant eleccions al Parlament Europeu cada cinc anys. Tanmateix, a partir de les segones eleccions, la participació entrà en un llarg declivi que no s'interrompé fins al 2019, quan augmentà en 8 punts percentuals i superà la barrera del 50% per primera vegada des del 1994. L'edat de vot és de 18 anys...Llegeix més

El Parlament Europeu (Europarlament, Eurocambra o PE) és la institució parlamentària de la Unió Europea (UE), elegida per sufragi directe. Exerceix la funció legislativa de la UE juntament amb el Consell de la Unió Europea (Consell) i la Comissió Europea (CE). És considerat una de les assemblees legislatives més poderoses del món. Es compon de 705 eurodiputats, que representen el segon electorat democràtic més gran del món (després del que representa el Parlament de l'Índia), així com l'electorat democràtic transnacional més gran (400 milions de votants el 2019).

El 1979 fou elegit per sufragi universal per primera vegada i des d'aleshores s'han anat celebrant eleccions al Parlament Europeu cada cinc anys. Tanmateix, a partir de les segones eleccions, la participació entrà en un llarg declivi que no s'interrompé fins al 2019, quan augmentà en 8 punts percentuals i superà la barrera del 50% per primera vegada des del 1994. L'edat de vot és de 18 anys a tots els estats membres tret de Grècia, on és de 17, Malta, Àustria i Alemanya, on és de 16, i Bèlgica, on els ciutadans poden demanar el vot per a les eleccions europees als 16 anys.

Malgrat que disposa de competències legislatives que no tenen ni el Consell ni la Comissió, el Parlament Europeu manca d'iniciativa legislativa formal, a diferència de la majoria de parlaments nacionals dels estats membres. El Parlament és la «primera institució» de la UE i té les mateixes competències legislatives i pressupostàries que el Consell (excepte en els àmbits en els quals s'apliquen procediments legislatius especials). A més a més, disposa d'un control equitatiu sobre el pressupost de la UE. Finalment, la Comissió Europea, que és l'òrgan executiu de la UE, està obligada a retre comptes davant del Parlament, que accepta o rebutja el candidat proposat pel Consell com a president de la Comissió així com la Comissió en el seu conjunt, a més de poder forçar-ne la dimissió mitjançant una moció de censura.

L'actual presidenta del Parlament Europeu és Roberta Metsola (PPE), elegida el gener del 2022. Hi ha diversos partits amb representació a la cambra, els més grans dels quals són el Grup del Partit Popular Europeu (PPE) i l'Aliança Progressista de Socialistes i Demòcrates (S&D). Les últimes eleccions a escala europea foren les eleccions al Parlament Europeu del 2019. El Parlament Europeu opera des de tres ciutats: Brussel·les (Bèlgica), Luxemburg i Estrasburg (França). Les oficines administratives (o Secretaria General) es troben a Luxemburg i les sessions plenàries se celebren a Estrasburg i Brussel·les, ciutat on també es reuneixen les comissions.

El Parlament Europeu té 32 oficines d'informació repartides pels diferents estats membres, incloent-hi l'Oficina del Parlament Europeu a Barcelona.

Igual que les altres institucions, el Parlament tenia un nom diferent de l'actual quan es reuní per primera vegada l'1 de setembre del 1952. La seva llarga història, que en fa una de les institucions comunes més antigues, es remunta a l'Assemblea Comuna de la Comunitat Europea del Carbó i de l'Acer (CECA). Aquest òrgan era una assemblea consultiva composta de 78 diputats dels parlaments nacionals dels estats membres i mancava de competències legislatives.[1] David Farrell, catedràtic de la Universitat de Manchester, destacà els nombrosos canvis esdevinguts des de la fundació de l'Assemblea:[2]

« Durant gran part de la seva existència, el Parlament Europeu podria haver estat titllat, amb raó, de "tertúlia multilingüe". Tanmateix, les coses han canviat: actualment, el PE és una de les assemblees legislatives més poderoses del món tant pel que fa a competències legislatives com pel que fa al seu control sobre l'executiu. »

L'evolució del Parlament des de la seva fundació reflecteix el fet que les estructures de la Unió no han anat seguint un full de ruta clar en el seu desenvolupament. T. R. Reid, columnista del Washington Post, escrigué: «Ningú no hauria dissenyat expressament un govern tan complex i redundant com la UE».[3] Fins i tot la ubicació de les seus del Parlament, que ha canviat diverses vegades, ha estat un tema conflictiu.[4]

Assemblea consultiva

La Declaració Schuman no feia cap menció d'un ens parlamentari. En el transcurs de les negociacions posteriors, sorgí la idea d'una assemblea a part que fes de contrapès al poder executiu i dotés les institucions europees de més legitimitat democràtica. El text del Tractat de la CECA, incloent-hi l'expressió «representants dels pobles», feu palesa la voluntat dels líders d'establir quelcom que fos més que una simple assemblea consultiva i obrí la possibilitat d'elegir aquest òrgan per sufragi directe.[5] La importància de l'Assemblea quedà patent des del principi, quan se li encarregà l'elaboració d'un projecte de tractat per crear una comunitat política europea. El 13 de setembre del 1952[6] es creà una assemblea ad hoc per redactar un projecte constitucional que preveia l'establiment d'una «Cambra dels Pobles», elegida per sufragi universal, i un «Senat dels Pobles», compost de representants dels parlaments estatals.[7] Tanmateix, el rebuig de l'Assemblea Nacional francesa a la Comunitat Europea de Defensa conduí a l'abandonament del projecte.[8]

 Intervenció del ministre d'Afers Exteriors d'Alemanya Occidental, Willy Brandt, davant de l'Assemblea Parlamentària del Consell d'Europa a l'antiga Casa d'Europa d'Estrasburg (gener del 1967).

Tot i això, els Tractats de Roma establiren la Comunitat Econòmica Europea i l'Euratom el 1958. L'Assemblea Comuna de les tres comunitats (que tenien òrgans executius diferents) es canvià el nom a «Assemblea Parlamentària Europea».[5] El 19 de març del 1958 es reuní per primera vegada a Luxemburg, on Schuman en fou elegit primer president. El 13 de maig es reconfigurà de manera que els diputats quedessin distribuïts seguint criteris d'ideologia política, no de nacionalitat.[9] Aquest fet és considerat el naixement del Parlament Europeu d'avui en dia, motiu pel qual el 50è aniversari del Parlament se celebrà el març del 2008 en lloc del 2002.[10]

L'Assemblea adquirí el seu nom actual, «Parlament Europeu», el 1962. Cinc anys més tard es fusionaren els òrgans de les tres comunitats per formar les Comunitats Europees.[5] El 1970, al Parlament se li concediren poders sobre part del pressupost de la Comunitat, que s'estengueren a tot el pressupost el 1975.[11] Els Tractats de Roma preveien que el Parlament passés a ser elegit per sufragi directe. Tanmateix, una de les condicions necessàries, que el Consell arribés a un acord per fer servir un sistema electoral uniforme, no s'havia complit. L'amenaça del Parlament de portar el Consell davant del Tribunal de Justícia Europeu desembocà en un compromís pel qual el Consell donà llum verda a les eleccions i la decisió sobre el sistema electoral quedà ajornada.[12]

L'Assemblea i, posteriorment, el Parlament es reuniren en les mateixes instal·lacions que l'Assemblea Parlamentària del Consell d'Europa fins al 1999. Primer, fins al 1977, a la Casa d'Europa i després, fins al 1999 al Palau d'Europa, que fou la seu del Parlament a Estrasburg fins al 1999.

Parlament elegit democràticament  La bandera del Parlament fins al 1983 Sessió d'abril del 1985

Els diputats al Parlament Europeu foren elegits per sufragi directe per primera vegada l'any 1979. El fet de ser elegit directament pel poble el diferencia d'institucions semblants, com ara l'Assemblea Parlamentària del Consell d'Europa o el Parlament Panafricà, els membres dels quals són nomenats pel seu respectiu govern o parlament nacional.[5][13][14] El 17 de juliol del 1979 se celebrà la primera sessió del Parlament després d'aquesta elecció, en la qual l'assemblea escollí l'eurodiputada Simone Veil com a presidenta. Veil fou la primera dona a accedir a aquest càrrec des de la formació del Parlament com a Assemblea Comuna.

El Parlament estrenà la seva nova condició d'òrgan elegit democràticament fent propostes sobre el funcionament de la UE. Per exemple, el 1984, es basà en el seu treball anterior sobre la Comunitat Política per elaborar un «Tractat Constitutiu de la Unió Europea» (també conegut com a Pla Spinelli en referència al seu relator, l'eurodiputat Altiero Spinelli). Tot i que el Pla no prosperà, moltes de les idees que contenia acabaren sent implementades per altres tractats.[15] A més a més, el Parlament començà a votar sobre els candidats al càrrec de President de la Comissió Europea a partir de la dècada del 1980, quan encara no se li havia atorgat un dret de veto formal.[16]

Des de l'elecció del 1979, el nombre de diputats al Parlament Europeu ha anat creixent amb l'adhesió de nous estats a la Unió Europea (igual que el 1994, una vegada culminat el procés de reunificació d'Alemanya). El Tractat de Niça, que entrà en vigor l'1 de febrer del 2003, posà un límit de 732 eurodiputats.[5]

 El Palau d'Europa albergà l'hemicicle del Parlament a Estrasburg fins al 1999.

Igual que les altres institucions, el Parlament no tingué seu fixa fins que s'arribà a un acord provisional per deixar el Parlament a Estrasburg i la Comissió i el Consell a Brussel·les. Malgrat les queixes d'alguns estats, el 1985 el Parlament feu construir una segona cambra a Brussel·les i hi traslladà part del seu treball amb l'objectiu d'estar més a prop de les altres institucions. Finalment, el Consell Europeu arribà a un acord definitiu el 1992, quan decidí que Estrasburg continuaria sent la seu oficial del Parlament, amb dotze sessions a l'any, però que totes les altres activitats parlamentàries es durien a terme a Brussel·les. El Parlament protestà contra aquesta fórmula amb dues seus, però no pogué evitar que el 1997 fos consagrada al Tractat d'Amsterdam. Tot i això, les seus de l'assemblea continuen sent font de polèmica.[17]

El Parlament anà guanyant competències amb cada nou tractat gràcies a l'extensió del procediment legislatiu ordinari (aleshores conegut com a procediment de codecisió,[18] fins que el 1999 feu caure la Comissió Santer.[19] Durant aquests fets, el Parlament es negà a aprovar el pressupost comunitari per les acusacions de frau i mala administració que arrossegava la Comissió. Els dos partits principals entraren en una dinàmica de govern i oposició per primera vegada durant la crisi, que acabà amb la dimissió de la Comissió en bloc (la primera dimissió forçada) davant una imminent moció de censura al Parlament.[20]

Pressió del Parlament sobre la Comissió  El Parlament obligà el president Barroso a canviar la seva proposta d'equip per la Comissió després de les eleccions del 2004.

El 2004, després de les eleccions transnacionals més grans celebrades fins aleshores, el Consell Europeu elegí un membre del grup polític més gran (el PPE) per encapçalar la Comissió, però això no evità que el Parlament tornés a pressionar-la. Durant les audiències parlamentàries, els diputats posaren en dubte l'aptitud d'alguns candidats a Comissari, fins al punt que la Comissió de Llibertats Civils, Justícia i Afers d'Interior rebutjà Rocco Buttiglione com a candidat al càrrec de Comissari de Justícia, Llibertat i Seguretat pel seu punt de vista sobre l'homosexualitat. Es tractava de la primera vegada que el Parlament votava en contra d'un candidat a la Comissió i, tot i la insistència de Barroso, Buttiglione hagué de deixar-ho córrer. El Parlament no permeté que la Comissió Barroso assumís les seves funcions fins que diversos altres candidats foren retirats o assignats a càrrecs diferents.[21][22]

 Rocco Buttiglione, el primer candidat a la Comissió a ser rebutjat pel Parlament

Juntament amb l'extensió del procediment legislatiu ordinari, el mandat democràtic del Parlament n'ha augmentat la influència legislativa respecte a la de les altres institucions. Quan se sotmeté la Directiva Bolkestein a votació el 2006, una àmplia majoria parlamentària votà a favor de més de 400 esmenes que canviaren l'essència de la llei. El Financial Times ho descrigué així:[23]

« Fou en aquest moment que el Parlament, de sobte, feu el do de pit. Aquest fet marca un altre traspàs de poders entre les tres institucions centrals de la UE. La votació de la setmana passada suggereix que, malgrat la seva enorme varietat de lleialtats ideològiques, nacionals i històriques, els eurodiputats comencen a conformar una institució de la UE seriosa i eficaç, precisament en el moment que l'ampliació ha complicat molt les negociacions al si del Consell i la Comissió. »

El 2007, el Comissari de Justícia, Franco Frattini, inclogué el Parlament per primera vegada a les negociacions sobre el segon Sistema d'Informació de Schengen, tot i que només calia consultar els eurodiputats sobre algunes parts del paquet. En acabar aquest experiment, Frattini indicà que desitjava implicar el Parlament en tots els afers de justícia i lluita contra el crim, concedint de manera informal al Parlament les noves competències que li havia d'atorgar el Tractat de Lisboa.[24] Entre el 2007 i el 2009, el grup de treball especial sobre reforma parlamentària dugué a terme una sèrie de canvis per modernitzar la institució, incloent-hi un allargament del temps d'intervenció dels relators, una millora de la col·laboració entre les comissions i altres reformes per millorar l'eficiència de l'assemblea.[25][26]

Història recent  Les esmenes del Parlament a la Directiva Bolkestein representaren un gran pas endavant per l'assemblea.

L'entrada en vigor del Tractat de Lisboa l'1 de desembre del 2009, atorgà al Parlament competències sobre tot el pressupost de la UE, n'equiparà les competències legislatives amb les del Consell en gairebé tots els àmbits i vinculà el nomenament del President de la Comissió a les eleccions parlamentàries.[27] Tot i que alguns grups exhortaren els partits a presentar candidats per aquest càrrec abans de les eleccions, el PPE (que havia mantingut la seva condició de partit més gran) fou l'únic a escollir-ne un: el president titular Barroso.[28]

El setembre del 2009, Barroso obtingué l'acord del Consell Europeu per repetir mandat, mentre que el Parlament li donà llum verda per 382 vots a favor i 219 en contra (117 abstencions), amb el suport del Partit Popular Europeu, els Conservadors i Reformistes Europeus i l'Aliança dels Liberals i Demòcrates per Europa.[29] Barroso hagué de fer una sèrie de concessions per aconseguir els vots dels liberals, que mesos abans havien col·laborat amb els socialistes per ajornar el seu nomenament (el PPE havia provat d'instal·lar Barroso en el càrrec al juliol del mateix any).[30]

La presentació dels candidats de Barroso per formar la seva pròxima comissió fou una nova oportunitat per obtenir concessions. El Parlament, preocupat per la seva falta d'experiència i els seus interessos financers, obligà la comissària designada Rumiana Jèleva a renunciar al càrrec. La búlgara només aconseguí el suport del PPE, que prengué represàlies contra candidats d'esquerres fins que Jèleva llançà la tovallola i fou substituïda, cosa que retardà encara més la votació final.[31]

Abans de la votació final, el Parlament exigí una sèrie de concessions en el marc d'un futur acord de treball conforme al nou Tractat de Lisboa, incloent-hi el dret del president a assistir a les reunions d'alt nivell de la Comissió, un lloc a les organitzacions internacionals de la UE impulsades per la Comissió i el dret a ser informat de qualsevol acord al qual s'arribi. Tanmateix, el Parlament només aconseguí un lloc com a observador. Tampoc no obtingué el dret a decidir sobre el nomenament dels caps de les delegacions i els representants especials per la política exterior, tot i que han de comparèixer davant del Parlament una vegada nomenats per l'alt representant. Un altre desig del Parlament era que la Comissió proposés les lleis que li demanés l'assemblea. Barroso digué que això seria una violació de les prerrogatives de la Comissió, però es comprometé a respondre en tres mesos. Cal tenir en compte que la Comissió ja proposa la majoria de lleis que li demana el Parlament.[32]

El Parlament exercí el seu control del pressupost de la UE per influir en la forma del Servei Europeu d'Acció Exterior (SEAE) quan aquest encara s'estava gestant. Els eurodiputats volien una major capacitat de supervisió del SEAE mitjançant la seva vinculació a la Comissió i la creació d'adjunts polítics a l'Alt Representant. El Parlament no obtingué tot el que demanava, però sí que aconseguí un major control financer sobre el nou òrgan.[33][34]

Quan els governs d'Hongria i Polònia començaren a violar l'estat de dret, la separació de poders i els drets humans a mitjans de la dècada del 2010, el Parlament adoptà una postura més bel·ligerant que les altres institucions europees. Mentre que la Comissió i el Consell apostaren per la negociació i el compromís, el setembre del 2018 el Parlament aprovà per àmplia majoria una moció instant a activar l'article 7 del Tractat de la Unió Europea contra Hongria.[35] A finals del 2021, davant de la inacció de la Comissió, el Parlament emprengué accions legals contra la Comissió per no prendre mesures fermes contra el govern de Polònia.[36] Tanmateix, uns mesos més tard, els dirigents de l'assemblea decidiren retirar la denúncia per la debilitat dels seus arguments jurídics i el canvi d'actitud de la Comissió, que l'abril del 2022 es comprometé finalment a aplicar el mecanisme de l'estat de dret contra Hongria.[37]

El desembre del 2022, la policia belga detingué la vicepresidenta Eva Kailí, juntament amb l'exeurodiputat Antonio Panzieri, el secretari general de la Confederació Sindical Internacional, Luca Visentini, el secretari general de l'ONG No Peace Without Justice, Niccolò Figà-Talamanca, l'assistent parlamentari Francesco Giorgi, marit de Kailí, i Aléxandros Kailís, el seu pare,[38] en el marc de la investigació d'una trama de suborns per defensar els interessos de Qatar al Parlament Europeu. Uns dies després, el plenari de l'assemblea votà massivament a favor de la seva destitució com a vicepresidenta.[39][40] En el curs de les investigacions, les declaracions de Giorgi davant de les autoritats belgues implicaren el Marroc i Mauritània en la intriga.[41] El 18 de gener de 2023, el luxemburguès socialdemòcrata Marc Angel fou escollit per substituir Kailí en la vicepresidència.[42] Es proposaren diverses reformes per combatre les males influències sobre el Parlament, incloent-hi mesures per combatre les portes giratòries, l'obligatorietat de registrar els grups d'interès i la prohibició dels «grups d'amics» de tercers països entre els eurodiputats. A mitjans del 2023, Transparència Internacional lamentava el progrés gairebé nul en l'elaboració i implementació d'aquestes reformes.[43]

Wallis, 2010, p. 33. Parlament Europeu. «Professor Farrell: "The EP is now one the of the most powerful legislatures in the world"» (en anglès), 18-06-2007. [Consulta: 5 juliol 2007]. Reid, 2004, p. 272. Jimena Quesada, 2011, p. 66. ↑ 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 «European Parliament» (en anglès). European NAvigator, 9 juliol 2016. [Consulta: 11 octubre 2023]. «Ad Hoc Assembly, Information and Official Documents of the Constitutional Committee, October 1952 to April 1953» (en anglès). Archive of European Integration, 1953. [Consulta: 27 gener 2024]. Gavín Munté, 2006, p. 122. Morata, 2007, p. 20. «1945–1959 The beginnings of cooperation: 1958» (en anglès). Parlament Europeu. Arxivat de l'original el 22 d’octubre 2012. [Consulta: 20 setembre 2012]. «50th anniversary of the European Parliament celebrated in Strasbourg» (en anglès). Parlament Europeu, 12-03-2008. [Consulta: 6 abril 2010]. «Power of the purse of the European Parliament» (en anglès). European NAvigator. [Consulta: 19 abril 2013]. Hoskyns, Catherine; Michael Newman. Democratizing the European Union: Issues for the twenty-first Century (Perspectives on Democratization (en anglès). Manchester University Press, 2000. ISBN 978-0-7190-5666-6.  «Framework» (en anglès). Consell d'Europa. [Consulta: 5 juliol 2007]. «Overview of the Pan-African Parliament» (en anglès). Parlament Panafricà. Arxivat de l'original el 29 de setembre 2007. [Consulta: 5 juliol 2007]. «The European Parliament's proposals» (en anglès). CVCE. [Consulta: 19 abril 2013]. Parlament Europeu. «Oversight over the Commission and Council» (en anglès). [Consulta: 1r juliol 2007]. «The seats of the institutions of the European Union» (en anglès). CVCE. [Consulta: 19 abril 2013]. «Power to legislate of the European Parliament» (en anglès). CVCE. [Consulta: 19 abril 2013]. Topan, Angelina. «The resignation of the Santer-Commission: the impact of 'trust' and 'reputation'» (PDF) (en anglès). European Integration Online Papers, 30-09-2002. [Consulta: 19 abril 2013]. Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; no s'ha proporcionat text per les refs nomenades Ringe Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; no s'ha proporcionat text per les refs nomenades IHT Butt Tobais, Troll. «We have to democratise procedures» (en anglès). Café Babel, 02-11-2004. Arxivat de l'original el 29 de novembre 2005. [Consulta: 12 juny 2007]. «How the European parliament got serious» (en anglès). Financial Times, 23-02-2006. [Consulta: 12 juny 2007]. Beunderman, Mark. «Frattini seeks to apply new EU treaty rules before 2009» (en anglès). EUobserver, 09-11-2007. [Consulta: 9 novembre 2007]. «Parliamentary reform put into practice» (en anglès). Parlament Europeu, 17-01-2008. [Consulta: 3 febrer 2009]. «Parliamentary reform: third package adopted» (en anglès). Parlament Europeu, 20-03-2009. [Consulta: 3 febrer 2009]. Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; no s'ha proporcionat text per les refs nomenades Constitution info Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; no s'ha proporcionat text per les refs nomenades Epin «MEPs elect Barroso to a second term as Commission President» (en anglès). Parlament Europeu, 16-09-2009. Arxivat de l'original el 23 de setembre 2009. [Consulta: 28 juny 2007]. Taylor, Simon. «A second term – but at what price?» (en anglès). European Voice, 17-09-2009. [Consulta: 28 juny 2010]. Taylor, Simon. «How Jeleva was forced out» (en anglès). European Voice, 21-01-2010. [Consulta: 28 juny 2007]. Taylor, Simon. «MEPs agree working relations with Barroso» (en anglès). European Voice, 28-01-2010. [Consulta: 28 juny 2007]. «Parliament twists Ashton's arm over EEAS» (en anglès). EurActiv, 11-06-2010. Arxivat de l'original el 12 de gener 2012. [Consulta: 19 setembre 2011]. Vogel, Toby. «Backing of MEPs paves way for launch of diplomatic corps» (en anglès). EurActiv, 21-10-2010. [Consulta: 19 setembre 2011]. «El Parlament Europeu activa l'aplicació de l'article 7 contra Hongria, amb l'abstenció del PP espanyol». VilaWeb, 13 setembre 2018. [Consulta: 9 agost 2022]. Martínez, S. «El Parlament Europeu denuncia la Comissió per no actuar contra Polònia». Regió7, 30 octubre 2021. [Consulta: 9 agost 2022]. Hanke Vela, J. «European Parliament drops bid to force EU action on rule-of-law» (en anglès). Politico Europe, 2 agost 2022. [Consulta: 9 agost 2022]. Peñascal, J. «Detingut el pare de la vicepresidenta Eva Kaili quan fugia amb bosses de diners». El Nacional, 10 desembre 2022. [Consulta: 15 desembre 2022]. «Destapen una trama de suborns de Qatar al cor del Parlament Europeu». 324.cat. Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, 9 desembre 2012. [Consulta: 15 desembre 2012]. «El Parlament Europeu destitueix la vicepresidenta imputada pels suborns de Qatar». RAC1, 13 desembre 2022. [Consulta: 15 desembre 2022]. «El ‘Qatargate’ també implica Mauritània». El Punt Avui, 28 desembre 2022. [Consulta: 8 juny 2023]. «El luxemburguès Marc Angel substitueix Eva Kaili com a vice-president del Parlament Europeu». VilaWeb, 18 gener 2023. [Consulta: 18 gener 2023]. «Qatargate six months on: lots of talk, little action» (en anglès). Transparència Internacional, 2023. [Consulta: 8 juny 2023].
Fotografies de:
Statistics: Position
6523
Statistics: Rank
11231

Afegeix un nou comentari

Aquesta pregunta es fa per comprovar si vostè és o no una persona real i impedir l'enviament automatitzat de missatges brossa.

Seguretat
638217945Feu clic/toqueu aquesta seqüència: 2115

Google street view

On puc dormir a prop de Parlament Europeu ?

Booking.com
489.173 visites en total, 9.196 Llocs d'interès, 404 Destinacions, 10 visites avui.