El Pont de Crimea (en rus: Крымский мост, transcrit Krimski most; en ucraïnès: Кримський міст, transcrit Krimski mist, en tàtar de Crimea: Keriç Köpüri, pronunciat Kéritx Köpöri), anomenat també Pont de l'Estret de Kertx (en ucraïnès: Міст через Керченську протоку, transcrit Mist txèrez Kèrtxensku protoku), o Pont de Kertx (en ucraïnès: Керченський міст, transcrit Kèrtxenski mist), és una parella de ponts paral·lels, un amb una carretera, l'altre ferroviari, que travessen l'Estret de Kertx entre la península de Taman, al krai de Krasnodar, a Rússia, i la península de Kertx de Crimea, que és un territori en disputa entre Rússia i Ucraïna. El pont fou construït per Rússia després d'annexionar-se Crimea al principi de la guerra russo-ucraïnesa. Té una llargada de 19 km (11.8 mi), que fan que sigui el pont més llarg construït mai per Rússia, i el pont més llarg d'Europa. A més del transport, la in...Llegeix més

El Pont de Crimea (en rus: Крымский мост, transcrit Krimski most; en ucraïnès: Кримський міст, transcrit Krimski mist, en tàtar de Crimea: Keriç Köpüri, pronunciat Kéritx Köpöri), anomenat també Pont de l'Estret de Kertx (en ucraïnès: Міст через Керченську протоку, transcrit Mist txèrez Kèrtxensku protoku), o Pont de Kertx (en ucraïnès: Керченський міст, transcrit Kèrtxenski mist), és una parella de ponts paral·lels, un amb una carretera, l'altre ferroviari, que travessen l'Estret de Kertx entre la península de Taman, al krai de Krasnodar, a Rússia, i la península de Kertx de Crimea, que és un territori en disputa entre Rússia i Ucraïna. El pont fou construït per Rússia després d'annexionar-se Crimea al principi de la guerra russo-ucraïnesa. Té una llargada de 19 km (11.8 mi), que fan que sigui el pont més llarg construït mai per Rússia, i el pont més llarg d'Europa. A més del transport, la intenció de Rússia en fer el pont fou solidificar les seves pretensions a Crimea.

El gener de 2015, l'empresa Stroygazmontazh, d'Arkady Rotenberg va guanyar el contracte per a la construcció del pont. Les obres van començar el febrer de 2016; el president rus Vladímir Putin va inaugurar el pont amb la carretera el 15 de maig de 2018 i es va obrir als cotxes el 16 de maig i als camions el primer d'octubre. El pont ferroviari es va inaugurar el 23 de desembre de 2019 i el primer tren regular de passatgers va travessar el pont el 25 de desembre de 2019. El pont es va obrir als trens de mercaderies el 30 de juny de 2020. El rècord de trànsit es va registrar el 15 d'agost de 2020, amb 36.393 cotxes.

El pont es va batejar com a "Pont de Crimea" després d'un vot per internet el desembre de 2017; els noms "pont de Kertx" i "pont de la reunificació" van quedar en segona i tercera posició, respectivament.

El 8 d'octubre de 2022, a les 6:07 del matí, hora local, es va produir una gran explosió a la carretera que conduïa de Rússia a Crimea, que va provocar l'enfonsament de parts del pont i l'inici d'un gran incendi.

Propostes i intents abans de l'annexió El pont ferroviari de Kertx

Des de principis del segle xx es van començar a considerar propostes per construir un pont per travessar l'estret de Kertx.

Durant la segona guerra mundial, l'Organització Todt alemanya va construir un telefèric que travessava l'estret. Es va acabar el juny de 1943 i tenia una capacitat diària de 1000 tones. La construcció d'un pont combinat de carretera i ferrocarril va començar l'abril de 1943, però abans d'acabar-se, durant la retirada, les mateixes tropes alemanyes van volar les parts acabades del pont i van destruir el telefèric.

El 1944, la Unió Soviètica va construir un pont de 4,5 km a través de l'estret. Aquest pont, que no estava dissenyat per a ser permanent, va tenir problemes greus de disseny i construcció i destruït per un flux de gel el febrer de 1945.[1] La proposta per reparar-lo fou rebutjada ràpidament, i les restes del pont destruït es van desmuntar, per començar a plantejar dissenys de ponts permanents.

Propostes soviètiques

El 1949,, el govern soviètic va ordenar la construcció d'un pont de dos pisos de 5,969 km, combinant carretera i ferrocarril (dos carrils de carretera a la part de dalt, i dues vies de tren a la inferior) amb una alçada sobre l'aigua de 40 m, per connectar Yeni-Kale amb el cordó de Txuixka, però el 1950 es va aturar la construcció, i es va crear una línia de ferris.[2]

A partir de mitjans de la dècada de 1960 es va desenvolupar una versió diferent de l'enllaç fix, el projecte hidràulic de Kertx («Керченский гидроузел»), que proposava un sistema de dics i ponts que travessava l'estret. El projecte no es va dur a terme per falta de finançament[3] i pel col·lapse de la Unió Soviètica.[4][5]

Acords entre els governs rus i ucraïnès

Encara que la idea d'un pont internacional que enllacés Ucraïna i Rússia va continuar viva després de la dissolució de la Unió Soviètica, els dos països no van enllestir el projecte.[7] L'antic alcalde de Moscou Iuri Lujkov era un ferm defensor de l'autopista a través de l'estret, expressant l'esperança que acostés els crimeans a Rússia, tant en el terreny econòmic com el simbòlic.[7] Les autoritats prorusses de Crimea van expressar esperances similars, esperant que el pont contribuís bé a una "renaixença de la Ruta de la Seda" o a una carretera multinacional al llarg de la costa de la Mar Negra.[3][a]

El Consell de Ministres d'Ucraïna va tornar a considerar la construcció del pont el 2006, i el llavors Ministre de Transports d'Ucraïna Mykola Rudkovsky va declarar que esperava que el pont tingués un balanç "net positiu per a Crimea" perquè permetria "que tots els turistes que visitessin el Caucas rus visitessin també Crimea".[9][10] Els primers ministres dels dos països en van parlar el 2008,[11] i una Estratègia de Transport de Rússia, que es va adoptar aquell any, contemplava la construcció del pont de l'estret de Kertx com a tema prioritari per al desenvolupament de la infraestructura de transport del districte Federal del Sud en el període 2016–2030, havent de crear-ne el disseny el 2015.[12]

El 2010, el President d'Ucraïna Víktor Ianukòvitx i el President de Rússia Dmitri Medvédev van signar un acord per a construir un pont a través de l'estret de Kertx,[13] i Rússia i Ucraïna van signar un memoràndum d'acord mutu sobre la construcció del pont el 26 de novembre de 2010.[14] Un estudi de 2011 del govern ucraïnès va anunciar la seva preferència preliminar per una carretera entre el Cap Fonar i el Cap Maly Kut. Si s'hagués fet aquest projecte, hauria suposat la construcció d'un pont de 10,92 km, amb 49 km de carreteres adjacents i 24 km de ferrocarrils adjacents.[15]

La desestimació de l'Acord d'Associació d'Ucraïna i la Unió Europea el novembre de 2013 va comportar un interès renovat en la construcció d'un pont entre Crimea i la península de Taman de Rússia,[16] i el pla d'acció entre Ucraïna i Rússia que es va signar el 17 de desembre de 2013 incloïa un acord sobre la construcció del pont. A finals de gener de 2014, els governs ucraïnès i rus van decidir que la construcció del pont s'encarregaria a una empresa nova amb participació ucraïnesa i russa, mentre que l'empresa estatal d'autopistes russa (Avtodor) seria la responsable del pont a llarg termini.[16] A més, es va decidir que un grup de treball especial determinaria la ubicació i decidiria els paràmetres tècnics.[16] El Ministeri de Desenvolupament Econòmic i Comerç d'Ucraïna va estimar que la construcció duraria cinc anys i costaria entre 1.500 i 3.000 milions de dòlars.[16] A principis de febrer de 2014, Autopistes Russes (Avtodor) va rebre l'encàrrec per part del viceprimer ministre de Rússia de preparar un informe de viabilitat que s'havia de publicar el 2015.[16]

Durant els següents mesos, a mesura que es deterioraven les relacions entre els dos països, les negociacions bilaterals sobre el pont van fracassar,[17] però malgrat tot Rússia declarava que esperava que es respectessin els acords de desembre de 2013, i el 3 de març, el primer ministre Dmitri Medvédev va signar un decret per crear una subsidiària d'Avtodor per supervisar el projecte.[18] El 18 de març aquesta subsidiària va anunciar un concurs per l'enginyeria del projecte del pont,[19] però en aquell moment, la premissa del concurs, que encara feia referència als acords de 2013,[20] ja no tenia sentit.

Annexió i inici de la construcció

Després de l'annexió de Crimea per part de Rússia el març de 2014 enmig d'un deteriorament dràstic de les relacions entre els dos països, el projecte del pont de l'estret de Kertx es va convertir en una part instrumental dels plans russos per integrar a Rússia el territori acabat d'annexionar.[21] Encara que Ucraïna havia perdut el control de la península, encara la podia isolar aturant enllaços de transport vitals, perquè Rússia, al contrari d'Ucraïna, no tenia comunicació terrestre amb Crimea en aquell moment,[22] i utilitzar la línia de ferris de l'estret de Kertx tenia les seves limitacions: el trànsit de ferris s'aturava sovint a causa del mal temps,[23] i sovint hi havia llargues cues de vehicles.[24]

A més dels motius pràctics, el pont tenia una finalitat simbòlica: havia de demostrar la resolució de Rússia per mantenir Crimea,[21] i proporcionar una connexió "física" de Crimea amb el territori rus.[25] Havent deixat de ser un projecte de infraestructura bilateral, el disseny i la construcció del pont de l'estret de Kertx es van dur a terme unilateralment per Rússia, a partir d'aquell moment – i només va ser en aquell moment que la construcció d'un enllaç permanent per l'estret de Kertx va deixar de ser un projecte sempre posposat i es va convertir en realitat.[26]

L'anunci que Rússia construiria un pont ferroviari per l'estret va ser fet pel president de Rússia Vladímir Putin el 19 de març de 2014,[27][28] tot just l'endemà que Rússia reclamés oficialment Crimea com a territori propi. El gener de 2015, el contracte per la construcció del pont es va atorgar al grup SGM, i el seu propietari, Arkady Rotenberg (amic íntim de Putin) va rebre sancions internacionals com a resposta a la implicació de l'exèrcit rus en Ucraïna. Fins aquell moment, SGM sempre havia construït gasoductes i no tenia experiència en construcció de ponts, segons BBC News.[29]

L'abril de 2014, el govern ucraïnès va donar a Rússia l'avís oficial de la seva retirada en sis mesos del ja derogat acord bilateral sobre el pont de Kertx.[30] Des de llavors, el govern ucraïnès ha condemnat activament la construcció del pont per part de Rússia[31] per il·legal[32] perquè Ucraïna, "com a estat costaner en relació amb la península de Crimea", no havia donat consentiment a aquesta construcció,[33] i va exigir a Rússia que demolís "les parts d'aquesta estructura" que estiguin ubicades en el territori ucraïnès ocupat temporalment".[34] Els Estats Units i la Unió Europea van establir sancions contra les empreses que participaven en la construcció,[35][36] i a partir de desembre de 2018 l'Assemblea General de les Nacions Unides va condemnar repetidament la construcció i la inauguració del pont per "facilitar la militarització de Crimea"[37][38] i "restringir la mida dels vaixells que podin arribar als ports ucraïnesos de la costa d'Azov".[39] Rússia, d'altra banda, va afirmar que "no demanaria permís a ningú per construir infraestructura de transport per a la població de les regions russes".[40]

Després de la invasió russa d'Ucraïna el febrer de 2022, van augmentar els plans i les crides a la "destrucció" del pont,[41][42] cosa que va comportar crítiques i garanties de protecció del pont per part de Dmitri Peskov, el Secretari de Premsa del Kremlin.[43]

Explosió de 2022

El 8 d'octubre de 2022, hi va haver una gran explosió al pont, que va fer caure trossos de la carretera en direcció en Crimea i va fer que alguns vagons que portaven combustible a la secció ferroviària s'encenguessin. El president del Consell d'Estat de Crimea, Vladímir Konstantinov, va atribuir l'explosió a un atac ucraïnès. El trànsit es va recuperar poc després, però de forma limitada a les línies que quedaven.[44][45][46]

Bologov, Petr. «The bridge-long dream». intersectionproject.eu, 27-02-2017. Arxivat de l'original el 29 juny 2017. [Consulta: 1r juliol 2017]. «Предисловие | Мост через Керченский пролив». [Consulta: 5 desembre 2019]. ↑ 3,0 3,1 «Макропроект в Крыму» (en rus), 22-10-1994. [Consulta: 7 desembre 2019]. (en rus) Vokrug sveta, 01-12-1972 [Consulta: 19 febrer 2016]. (en rus) Tekhnika Molodezhi, gener 1985 [Consulta: 19 febrer 2016]. «Мост через Керченский пролив». pantikapei, 28-02-2011. [Consulta: 27 març 2012]. ↑ 7,0 7,1 «Лужков присоединяет Крым к России» (en rus). Kommersant, 08-04-1999 [Consulta: 25 abril 2009]. «Черноморское кольцо уперлось в Украину» (en rus). [Consulta: 10 desembre 2019]. «Кабмин рассматривает возможность соединения Украины с Россией» (en rus). [Consulta: 7 desembre 2019]. «Между Керчью и Россией построят мост», 17-11-2006. [Consulta: 7 desembre 2019]. «Россия и Украина договорились строить мост через Керченский пролив». [Consulta: 7 desembre 2019]. «2008 Transport Strategy of the Russian Federation» (en rus). Arxivat de l'original el 2019-12-07. [Consulta: 7 desembre 2019]. Azarov creates group for bridging the Kerch Strait, Kyiv Post (9 August 2010) Russia, Ukraine to construct bridge across Kerch Strait, Kyiv Post (26 November 2010) «Украина выбрала северный вариант моста через Керченский пролив». [Consulta: 7 desembre 2019]. ↑ 16,0 16,1 16,2 16,3 16,4 «Автодор» приступает к подготовке проекта моста через Керченский пролив Читайте далее Vedomosti (14 February 2014) «Глава Минтранса: Россия приостановила переговоры с Украиной по проекту Керченского моста (Cap del Ministeri de Transport (Rus): Rússia ha aturat les negociacions amb Ucraïna sobre el projecte del Pont de l'Estret de Kertx)». TASS, 28-02-2014 [Consulta: 28 novembre 2019]. Medvedev Signs Decree Creating Contractor for Kerch Strait Bridge Project The Moscow Times (3 March 2014) «Объявлен конкурс на инженерные изыскания по строительству Керченского моста». [Consulta: 7 desembre 2019]. «Request on proposals on the engineering design of the Kerch Strait Bridge, Contest Documentation, page 20». [Consulta: 7 desembre 2019].[Enllaç no actiu] ↑ 21,0 21,1 Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; no s'ha proporcionat text per les refs nomenades walker David M. Herszenhorn. «Dependence on Russia Is Likely to Leave Region's Economy in a Precarious State» (en anglès), 19-03-2014. [Consulta: 26 juliol 2018]. «El procés també està farcit de riscos, incloent la possibilitat que el govern ucraïnès pogués fer moviments per aïllar encara més la península remota aturant les línies de transport vitals. No hi ha cap enllaç de transport terrestre entre Rússia i Crimea, i per construir un pont que travessi la distància més curta, a prop de la ciutat de Kertx a Crimea, caldrien anys i un cost estimat entre 3.000 i 5.000 milions de dòlars» Andrew Roth. «Putin opens 12-mile bridge between Crimea and Russian mainland» (en anglès). The Guardian, 15-05-2018. [Consulta: 26 juliol 2018]. «El pont de 12 milles (19km), i $3.7bn (£2.7bn) és l'únic enllaç directe per carretera de Moscou amb Crimea. Rússia calcula que transportarà milions de cotxes i viatgers ferroviaris, i milions de tones de mercaderies cada any. Abans, tot el trànsit de cotxes passava per l'estret de Kertx amb ferri o travessant Ucraïna» Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; no s'ha proporcionat text per les refs nomenades :0 Error de citació: Etiqueta <ref> no vàlida; no s'ha proporcionat text per les refs nomenades Cite «Как всего за два года был построен Крымский мост (Com es va construir el pont de Crimea en només dos anys)» (en rus). Vedomosti [Consulta: 28 novembre 2019]. «Russia to Build Bridge to Crimea». RIA Novosti, 19-03-2014 [Consulta: 22 març 2014]. «Kerch Strait bridge to be built ahead of schedule – deputy minister». ITAR–TASS, 19-03-2014 [Consulta: 22 març 2014]. «Ukraine conflict: Putin ally to build bridge to Crimea». BBC News, 30-01-2015 [Consulta: 30 gener 2015]. «Ukraine withdraws from Kerch Strait bridge project with Russia». ITAR–TASS, 01-10-2014 [Consulta: 1r octubre 2014]. «Crimea: Who controls its territorial waters?» (en anglès). BBC, 27-11-2018 [Consulta: 28 novembre 2019]. «Statement of the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine on the unlawful launch of the Kerch Strait bridge by the Russian Federation». Arxivat de l'original el 2019-12-20. [Consulta: 18 juny 2022]. «Киев считает противоправным введение РФ запрета на судоходство через Керченский пролив (Kyiv considera que les restriccions al trànsit naval a l'estret de Kertx són il·legals)» (en rus). Interfax-Ukraine [Consulta: 28 novembre 2019]. «Statement by the delegation of Ukraine at the 28th meeting of States Parties to the UNCLOS» (en anglès), 12-06-2018. [Consulta: 28 novembre 2019]. «U.S. imposes sanctions on 'Putin's bridge' to Crimea» (en anglès). Reuters, 02-09-2016 [Consulta: 28 novembre 2019]. «Ukraine: EU adds six entities involved in the construction of the Kerch Bridge connecting the illegally annexed Crimea to Russia to sanctions list» (en anglès). [Consulta: 28 novembre 2019]. «United Nations General Assembly Resolution 73/194 "Problem of the militarization of the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol, Ukraine, as well as parts of the Black Sea and the Sea of Azov"», 23-01-2019. «General Assembly Adopts Resolution Urging Russian Federation to Withdraw Its Armed Forces from Crimea, Expressing Grave Concern about Rising Military Presence», 17-12-2018. [Consulta: 28 novembre 2019]. «United Nations General Assembly Resolution 74/17 "Problem of the militarization of the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol, Ukraine, as well as parts of the Black Sea and the Sea of Azov"», 13-12-2019. «Russia Defends Opening of Crimea Bridge Against U.S. Criticism» (en anglès). The Moscow Times, 16-05-2018 [Consulta: 28 novembre 2019]. Hambling, David. «Ukraine Threatens Russia’s Vital Bridge To Crimea». Forbes, 06-05-2022. [Consulta: 20 juny 2022]. «Ukrainians threaten to destroy Russian bridge to Crimea 'target number one'». South China Morning Post, 17-06-2022. [Consulta: 20 juny 2022]. «Ukrainian intelligence says it obtained detailed specs of Crimean Bridge linking peninsula with Russia». The Kyiv Independent, 16-06-2022. [Consulta: 20 juny 2022]. ; Jackson, Patrick«Crimea bridge partly reopens after huge explosion - Russia», 08-10-2022. ; Lister, Tim; Pennington, Josh«Massive blast cripples parts of Crimea-Russia bridge, in blow to Putin's war effort», 08-10-2022. Adams, Paul. «Crimean bridge: Excitement and fear in Ukraine after bridge blast», 08-10-2022.


Error de citació: Existeixen etiquetes <ref> pel grup «lower-alpha» però no s'ha trobat l'etiqueta <references group="lower-alpha"/> corresponent.

Fotografies de:
Росавтодор - CC BY 4.0
Statistics: Position
2513
Statistics: Rank
49008

Afegeix un nou comentari

Aquesta pregunta es fa per comprovar si vostè és o no una persona real i impedir l'enviament automatitzat de missatges brossa.

Seguretat
253148769Feu clic/toqueu aquesta seqüència: 7889

Google street view

On puc dormir a prop de Pont de Crimea ?

Booking.com
489.409 visites en total, 9.196 Llocs d'interès, 404 Destinacions, 47 visites avui.