El Pas del Sant Gotard (en italià, Sant Gottardo, en alemany, Sankt Gotthard) és un pas de muntanya situat a 2.109 metres a Suïssa a CH 46° 33.3′ N, 8° 33.9′ E, entre Airolo (Ticino) i Andermatt (Uri), en els Alps Lepontins, que connecta la part nord (germanoparlant) de Suïssa amb la part sud (italoparlant) de Ticino, i la ruta cap a Milà. Encara que el pas es coneixia en l'antiguitat, no es va emprar àmpliament fins a principis del segle xiii, perquè comportava travessar el turbulent Scholl, crescut amb les neus foses durant el principi de l'estiu, a l'escarpada gola de Schöllenen, sota Andermatt. Les morts per ofegament en el pas s'incrementaven a l'abril i maig, segons els antics relats de les viles properes.

El Pont del Diable es va construir en unes condicions tan adverses que les llegendes entorn de la seva construcció formen per si soles una categoria completa al sistema de classificació Aarne-Thompson de llegendes populars (nombre 1191).[1] El Reuss era tan difícil de travessar, que un pastor suís va desitjar que el Diable construís un pont. El Diable va aparèixer, però va demanar ser el primer a creuar. El muntanyès va estar d'acord, però li va fer al Diable el regal d'una cabra pel seu treball, sent aquesta la primera a creuar el pont i no el mateix Diable.[2] Enfadat per aquest afront, el Diable va desprendre una roca per llançar-la contra el pont i destruir-lo, però una dona gran va dibuixar una creu a la roca, de manera que el Diable no va poder sostenir-la. La roca està encara allí, i el 1977 es van gastar 300.000 francs suïssos a moure la roca de 220 tones i 127 metres per a fer lloc per al nou túnel de Sant Gotard.

El pont permetia que el trànsit seguís el Reuss fins a la seva font i sobre la línia divisòria d'aigües entre el Rin i el Mar del Nord i el Po i el Mediterrani, ia partir d'allí, cap a Ticino i Milà. Portava només tràfic desmuntat i ramats fins a 1775, quan, després de la millora del camí, va passar el primer carro.

El pas es va dedicar ja en 1236 a Sant Gotard (Godehard de Hidesheim) 960 - 4 maig 1038, Abat de Hersfeld, més tard bisbe de Hildesheim (1022). Fill de l'arquebisbe Frederic de Salzburg, Gotard va ser abat del monestir benedictí de Nieder Altaich el 996 i va reformar altres monestirs sota el patronatge d'Enric II del Sacre Imperi Romanogermànic. El seu hospici per a viatgers de Sant Moritz, prop de Hildesheim es faria famós.

El Túnel de Sant Gotard, obert el 1882 per al trànsit ferroviari amb el cost de la pèrdua de 177 vides de treballadors, va reemplaçar l'antic pas.[3] Un túnel per carretera de 17km s'obriria el 1980, amb un nombre menor de morts (53). Un segon túnel ferroviari a través del pas s'està construint actualment. Les autoritats suïsses esperen que es produeixin menys de 10 morts en els treballs de construcció (fins a l'actualitat se n'han produït 7). Quan es completi serà el túnel ferroviari més llarg del món, amb 57km. Aquest túnel, combinat amb dos túnels més curts que es planeja es construeixin prop de Zúric i Lugano com a part de la iniciativa AlpTransit reduiran en 1h el viatge en tren de Zuric a Milà, que en l'actualitat dura 3h 40m, a més d'incrementar el nombre i la grandària dels trens que poden operar en la ruta.

The Devil 's Bridge: Folktales of Aarne-Thompson Type 1191 #grimm337 ibid. on Switzerland Gotthardbahn en Alemany, Francès o Italià al Diccionari històric de Suïssa.
Fotografies de:
Lutz Fischer-Lamprecht - CC BY-SA 4.0
Prissantenbär - CC BY-SA 3.0
Statistics: Position
91
Statistics: Rank
490080

Afegeix un nou comentari

Aquesta pregunta es fa per comprovar si vostè és o no una persona real i impedir l'enviament automatitzat de missatges brossa.

Seguretat
857436291Feu clic/toqueu aquesta seqüència: 8549

Google street view

On puc dormir a prop de Pas del Sant Gotard ?

Booking.com
489.369 visites en total, 9.196 Llocs d'interès, 404 Destinacions, 7 visites avui.